måndag 26 januari 2015

Ombyte förnöjer!

Nu har jag bytt köksgardin igen!
De jag bytte sen jag tog ner "julgardinen" passade inte riktigt mitt stora köksfönster. Så jag kom på att jag hade ett blå-vitt tyg någonstans i mitt tygförråd. Jag satte igång att leta och leta och leta, men kunde inte hitta det.
Har ju plockat in allt i tygväg i garderoberna i mitt "vävrum" och jag gick igenom allt flera gånger om.
Till slut hittade jag det! I min klädgarderob i en korg, som jag hade glömt bort att jag hade!
Men det var inget tyg, utan en färdig gardinkappa jag köpt som var 3.90 lång.


Här är den uppsatt och klar!
Fick klippa bort ca 90 cm och sen fålla kanterna för hand, eftersom min symaskin gick sönder för ca 1 år sen. 
Köksfönstret är 1.90 långt, så det passade ju bra med den långa kappan. 
Riktigt snyggt blev det, tycker jag, som älskar blå-vitt!



Julstjärnan som jag fick av Carina när jag fyllde år har överlevt, trots min förmåga att glömma vattna.
Inte många gröna blad kvar, men fin ändå.


Som vanligt har jag plats för paradhandduken och den lilla hyllan till höger om fönstret.
Katt maten i en skål står i fönstret, så katterna kan titta ut när dom äter. Dom gillar att sitta där annars också och så är det ju Klicker som måste hålla utkik på alla hundflickor som går förbi här. Därför kan jag inte ha så mycket på fönsterbrädan!


I förrgår såg det ut såhär nedanför min balkong när jag vaknade!
Så ljust och fint det blev med lite snö.

Lite senare på eftermiddagen gick jag min vanliga promenad med hundarna. Det var nyplogat på vägen och som Du kanske sett, så blir det halt där plogen gått och jag gjorde 3 vurpor, förstås!
Första vurpan kom hundarna fram och undrade vad jag hade för mig, men de 2 senare så brydde dom sig inte, utan nosade efter löpande tikar. 
Jag klarade mig från brutna ben, som tur var!
Nu håller snön på att regna bort och halkan har försvunnit. Däremot så blir hundarna genomblöta i det här survädret!

Ha det gott!

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Vilken stilren och vacker gardinkappa. Ditt kök går i vitt och blått, finska färgerna "ler". Jag har ingen färgskala att tala om, svårt med grådaskiga köksluckor o småblommig tapet.,..men jag gillar ju färgstarka mönster och trivs bäst med klara varma färgtoner. Ute är det femtio nyanser av vitt, det är precis på tögränsen, tiptip låter det från hängrännorna...men det ska bli lite kallare. Har en lyxig latmaskdag när exet tagit med Blinka till hundtrimmaren för att klippa klorna
Kram och trevlig helg