måndag 25 februari 2013

Bara undrar?

Läste just att dom flyttat ett vargpar från Norrbotten ner till Tivedens Nationalpark. Anledningen? Att dom inte ska störa rennäringen!?
Men, blir inte bönderna i södra Sverige störda av vargen?
Nyss skulle ju ett vargpar avlivas, en skjöts ju också, för att dom också inte skulle störa rennäringen. Förstår inte alls den sortens resonemang. Jag är inte så otroligt insatt i vargpolitiken och är lite kluven i vargfrågan. Jag förstår jägare och djurägare och även renägare, men samtidigt tycker jag att vargen hör till faunan i vårt land.
Att man skall flytta eller avliva vargar för att det inte passar människan att och var dom finns, tycker jag är att lägga sig i naturens gång. Låt djuren sköta sig själva, så blir det nog bra till slut!
Sen tycker jag däremot att individer, som är närgångna och dödar boskap skall avlivas, för den har lärt sig ett fel beteende. Nu är det ju inte bara vargen som jagar och dödar boskap, utan vi har ju åtskilliga hundar som springer vind för våg och härjar bland tamdjuren. Men det är ju varken vargens eller hundens fel, utan hundägarnas!
Jag kan också förstå de som är rädda att vistas i skog där det finns varg, men jag hade nog vart mer rädd för älg och dvärgbandmaskar. Och inte kan man skylla på vargen om den anfaller en hund och ev. dödar den. Hade det hänt mig, så hade jag naturligtvis blivit både arg och ledsen, men samtidigt fått skylla mig själv att inte hunden varit kopplad och haft förståelse för hur vargen beter sig.
Nu är inte vargen en hund och hunden inte en varg, men har man lite kunskap om hund, så måste man förstå hur en varg reagerar på hundar.
Upplysningsvis så har vi varg här på Orust också. Det har blivit flera djur anfallna och dödade, skadade. Men det kanske är någon som strövar förbi här?
Sådär, då har jag gett mig in i vargdebatten!

Hoppas att Du får en bra måndag!

Inga kommentarer: