lördag 17 november 2012

Jul/vintergardiner uppe!

Då var köksgardinerna uppe!


Igår torkade jag väggarna i köket, putsade fönster och satte upp mina julgardiner. Dom här har jag haft i några år nu och jag gillar dom skarpt! Det är ju inga direkta julgardiner precis, men passar bra till helgerna och det är ju lite rött i dom i alla fall.
Jag är inte så mycket för rött i inredningen annars, men litegrann piffar ju bara upp. Däremot gillar jag rött, vitt och blått i kombination. Har lite planer på att inreda köket i dessa färger. Tyger i första hand, såsom överdrag till kökssoffan och stolarna, kuddar i kökssoffan och gardiner.
Funderar också på att måla denna sockerlåda i falurött, eftersom den inte är så vacker nu precis. Den mörkare faluröda färgen i så fall.


Den använder jag till min pappersåtervinning.


Lapparna får sitta kvar och jag får väl måla runt dom, eftersom den ena är klistrad och den andra är spikad. De andra köksmöblerna, soffan, bordet och stolarna och mitt linneskåp som jag flyttat in, blir nog vita. Köksbordet har jag inte bestämt om själva skivan ska vara vit eller få behålla sin trävita färg. Går ju att måla i efterhand också om jag inte blir nöjd med den trävita.
Linneskåpet ser ut såhär nu efter alla tester på hur det skulle se ut om jag slipade av det, eller när jag blev så sugen på något rosa. Hiskeligt!


Trävitt går ju an, men skåpet är ju inte så fint i stilen, så det skulle göra sig så bra och förr målade man ju också alla möbler. Detta skåp var ju målat i en hemsk gulbrun ådringsmålning som var så vanlig.
Den blå färgen har jag tröttnat på, eftersom jag hade mycket målat i den tidigare. Nu får den nog bli vit, även om vitt inte är någon höjdare med 3 hundar i huset.

Ha det gott!

Inga kommentarer: