tisdag 11 september 2018

Regnigt!

Idag har det regnat nästan hela dagen!
I morse kom Carina hit med Kvick som jag skulle passa medan hon var på ett möte. Sedan skulle hon lämna bilen på service och den skulle vara klar på eftermiddagen.
Så han blev här nästan hela dagen. Det gick riktigt bra och det är ju inte så länge han varit borta heller.
.
När hon hämtat Kvick och åkt hem, kokade jag en korvgryta. Det var länge sen jag åt det och det var riktigt gott! Bra mat när det har varit så dåligt väder.


Kommer ihåg när jag gick på mellanstadiet och gick i skolköket? Då fick vi göra korvgryta, men då var det till att skala morötter och skära purjolök. Nu hade jag ingen purjolök hemma men det går ju lika bra med gul lök och grönsakerna fick bli frysta sommargrönsker. 

Det var hårda regler i skolköket i slutet på 50-talet! Vi fick sy en klänning i syslöjden som vi skulle ha. Min var blå/vit randig med ok och knytskärp.

Ordningsregler för skolkök (från min skolköksbok)

Klädsel
Bomullsklänning, o.b.s ej ylletröjor ej stövlar, grova skor eller pjäxor, långbyxor, kalasbyxor.
Använd lämpliga skor med låga klackar och stadiga sulor.
Skyddsförkläde måste alltid medtagas.
Snibb, hätta eller mössa skall medtagas likaså grytlappar, två stadiga som ej hettan går igenom.
Skolkökskläderna skall vara rena, alltid medtagas och användas i skolköket.
Samtliga skolköksböcker, anteckningsbok, receptbok, hemkunskapsbok skall också medtagas.

Hygien
Se till att naglarna är rena vid ankomsten till skolköket, inga röda naglar, inget upprullat hår.
Ringar, armband och klocka avtages innan arbetet börjar.

Skoltillhörigheter
Det är förbjudet att äta skolkökets förråd, det anses som snatteri och beivras.
All mat som lagas och bak skall medtagas hem, får ej uppätas inom skolkökslokalen.
Ett vårdat språk och uppförande.
Var och en ansvarar för sina tillhörigheter.

Det blev aldrig något intresse för matlagning efter detta! Tyckte mest det var en pina i skolköket. Men jag fick i alla fall lära mig göra korvgryta! *Blink, blink*

Ha det gott och på återseende!

/Britten

3 kommentarer:

Paula sa...

Det var ord och inga visor! Det är märkligt men jag har inget minne av skolköket utom att vi i syslöjden skulle sy ett förkläde som jag aldrig lyckades färdigställa så jag fick inget betyg i det ämnet...
Men jag minns med fasa snålsoppan, en redd grönsakssoppa som jag tyckte var vidrig, levergrytan som var ännu snäppet värre. Korvgryta älskar jag, liksom korvsoppa. Och tänk, du har klarat dig hela livet utan att ha älskat matlagning i skolan! Kram

Kicki sa...

Oj! Det där har jag inget minne av, men det beror nog snarare på att jag skolkade och gick till Solvalla när det var dags för skolkök och hemkunskap.
Kram

Paula sa...

Tack för omtanken, jag har beställt hem glukosamin o probiotika i pulverform. Magen är lugn, bara ris till middag...Kram