onsdag 14 juni 2017

Bakning och Skolavslutning

Idag bakade jag Nötkakor!


Två behöll jag för mig själv och resten fick grannen.
Jag bor ju granne med en Syrisk flyktingfamilj med fyra barn. Dom har bjudit mig på så mycket god mat under det här året dom bott här. 
Eftersom jag inte varken är bra på att laga mat eller baka, så blir det inte så ofta som jag bjuder igen på något gott. Men dessa är ju lätta att göra och blir goda, så jag tog mig i kragen och bakade dom.
Dom blev jätteglada!

Det dröjde inte så länge innan det knackade på dörren och utanför stod deras äldsta dotter, 16 år, och hade tallriken som jag lämnat kakorna på i handen. På det var det en stooor bit sockerkaka som hon bakat. En sån som är marmorerad med choklad. Men istället för den vita delen som vi är vana vid, så var den mycket mörkare. 
Den var såå god och har räckt hela kvällen!

Där jag bor finns det tre Syriska flyktingfamiljer. Två fyrbarnsfamiljer och en ensam kvinna med tre barn. Hennes man bor visst i Frankrike f.n.
Måste säga att flyktingarna som bor här är mycket trevliga och skötsamma. 

Imorgon är det skolavslutning här och vad passar bättre än Idas Sommarsång.





2 kommentarer:

Paula i pörtet sa...

Hej, det är svårt att hitta mer generösa människor än flyktingarna som just ingenting har. Jag har fått smaka mig runt världen höll jag på att säga, inte riktigt, men syriansk mat, iransk, eritreansk och sudansk har jag fått smaka. Jag har samma problem som du, jag lagar knappt någon mat och bakar gör jag aldrig så att bjuda igen har jag visserligen gjort ibland men jag tycker att det inte är så lätt att få till. Helst bjuder jag inte stora familjer då utan bara ett par stycken åt gången. Mina flyktingvänner är mest ensamstående eller unga par, det är andra bybor som lärt känna barnfamiljerna eftersom barnen gått i skola och på dagis. Nu är sommaren som vackrast om du frågar mig. Jättevarmt idag, tack o lov en svalkande blåst. Gillar fortfarande inte värme, blir så himla trött och tappar energin. Fast den försvinner ändå mer och mer, promenaderna blir kortare o kortare. Både hunden o jag blir äldre så då behöver vi inte traska miltals om dagarna!
Ha en riktigt fin söndag, jag satsar på att gå på fotboll ikväll, när det nu äntligen spelas i byn.
Kramen

Kicki sa...

Visst är det trevligt när man kan dela med sig av det man har.
Hände ofta där vi bodde tidigare, men här har vi inte den sortens grannar (tyvärr)
Kram