lördag 28 november 2015

Pyssel och hundpassning!

Ni har jag pysslat klart för advent! Ett roligt pyssel, när man har tid på sig. Som pensionär har man ju det.
Först ut är köksfönstret!



Har köpt lite julblommor och några placerades här. Det är 2 Amaryllis och en julstjärna.
Bytte lite på lilla hyllan i köket också. Annars har jag ju blått där, men till advent så blir det röda toner.


Några blommor på köksbordet också är fint!


Köpte en adventsstjärna att ställa i sovrummet!


Så har jag satt upp adventsstjärnan i fönstret i vardagsrummet!


En liten glasmobil, fick också komma upp i fönstret. Den fick jag som julklapp på arbetet en gång i tiden. Syns inte så väl här, men det hänger små glasklockor i den?
Så nu kan advent komma!

Igår eftermiddag knackade en granne på och frågade om jag kunde passa hans två små hundar på kvällen och det kunde jag ju. Han och sambon skulle till Göteborg och fira hennes födelsedag och skulle inte komma hem förrän på natten, så det bestämdes att vovvarna skulle övernatta hos mig.
Vid sjutiden kom "Buset" som jag kallar dom. Dom heter egentligen "Ceasar" som är pappa och är 9 år och "Dylan" som är sonen och är ca 6 månader.
Lyckades få alla att sitta still 2 sekunder för en bild!


Ceasar till vänster, Klicker och sen Dylan till höger. 
Ceasar höll sig lugn hela kvällen, medans Dylan for runt som en skottspole! Vilken energi!
Vid 10-tiden på kvällen gick jag ut med alla tre. "Buset" i var sitt flexikoppel och Klicker fick vara lös. Jag har haft tre hundar tidigare att gå ut med, men detta var en pärs?
Ceasar sprang ju runt och kissade, men Dylan fick ett riktigt ryck och sprang runt i 120 knutar och trasslade naturligvis in Klicker som han attackerade med jämna mellanrum. Den stackar'n vågade ju inte röra sig och snäll som han är, så sa han inte ifrån heller.
Detta fungerade ju inte, även om jag höll på att skratta ihjäl mig åt hundarna!
Så jag gick in med Klicker och Ceasar och tog en ensam prommis med Dylan.

Så var det katterna?
Mio var ju inne, men honom hade jag stängt in i badrummet med mat, korg och vatten, mest för hundarnas skull, för det är en herre som kan säga ifrån.
Men han stod och jamade, så jag öppnade dörren liite på glänt, så Dylan kunde nosa litegrann. Det verkade gå bra, så när hundarna flyttat sig, så fick Mio komma ut i vardagsrummet. Dylan var naturligtvis på och fick sig en kyss av Mio så han skrek, sen vågade han inte gå på honom igen.
Men nu fick Mio gå in i badrummet igen och det tror jag han var nöjd med, för han slutade att jama?

Ia som vart ute hela dagen ville komma in och efter flera försök, så gick hon in. Ingen av hundarna vågade sig fram till henne.
Ceasar brydde sig inte alls, men Dylan var väldigt intresserad, men vågade sig inte fram
Hon gick till slut och lade sig i soffan och morrade så fort Dylan tittade på henne.
Jag satt en bit ifrån henne och Dylan lade sig i mitt knä och var vääldigt intresserad av Ia, som låg och morrade. Då började han låta likadant. Hahaha! Har aldrig hört en hund låta som en ilsken katt? Men det gjorde han.

När jag skulle lägga mig i sängen och hade vikt upp täcket, så hoppade Dylan upp och ställde sig att kissa!!
Nu var klockan halv tre och jag bara slängde ner täcket på golvet i fotänden och lade mig i sängen och drog över mig överkastet. Då kände jag något blött både på det och mitt på madrassen!!
Jäkla hundar, nu hade någon kissat i sängen tidigare?!
Så upp och rev ut allt, utom kudden, och lade mig igen och drog över mig en filt. När allt var släckt och tyst, så lugnade Dylan ner sig och lade sig på täcket på golvet och somnade och det gjorde vi andra också! Ceasar hade legat hela kvällen på ryggstödet på soffan och sov nog gott där.
Pust!

Nu är det ju så att vissa hundar kissar revir när dom kommer till ett nytt ställe, men här var det ju inte bara det, utan Dylan är inte riktigt rumsren än och därför kissade bägge två inomhus.
Någon mer passning av hundarna blir inte hos mig i alla fall, men jag går gärna ut med dom hemma hos dom!

Önskar Dig som tittar in en fin adventshelg!

Ha det gott och på återseende!

/Britten

4 kommentarer:

Kicki sa...

Så fint du pyntat för advent. Här ser fortfarande halva huset ut som om en bomb slagit ner. Mer tid som pensionär? Knappast, tiden räcker aldrig till.
Det blev en händelserik hundvaktning, förstår om du inte vill ha dom i huset igen. Smart katt, den snytingen räcker nog för liver för den uppkäftiga valpen. Bättre tillsägelse kunde han inte fått.
Hoppas du får dina sängkläder rena. Inte kul när madrassen också blev nedkissad.
Ha en skön advent!

Paula i pörtet sa...

Hej, skrattar så jag kiknar, fast man ska ju inte skratta åt andras olycka, men du tog ju det hela med ro...
Dottern hade problem med två revirpissande hanar i huset, och när de kom till mig så skulle dom göra likadant. Men, då ställde dom sig o lyfte på benet intill soffbenen...
Vi löste det hela med att Maxi fick använda tikskydd när han var här! Han skämdes, men det funkade!
Du har gjort jättefint, jag firar inte jul och gillar inte julpynt, men några ljus har allt kommit fram i alla fall, man måste ju mota bort mörkret som lgger som en kompakt svart filt över tillvaron.
Kramiz

Daniel Meidal sa...

Hej! Jag vet inte om det är du som äger domänen menageriet.se men om det är du så är jag intresserad av att köpa den domänen av dig :)

Om det inte är du som äger den så ursäkta att jag störde.

Di kan kontakta mig på daniel@mcgarrett.se

Mvh
Daniel

Menageriet sa...

Det är jag som äger domänen och den är inte till salu!
Mvh Britten